PORSCHE 356 WTL

De geschiedenis van PORSCHE is bijzonder.  De 356 was de eerste stap naar de PORSCHE van vandaag.
 
Met de basisbeginselen van de 356 wou PORSCHE een nieuwe sportwagen bouwen die nog beter presteerde, maar die ook dagelijks gebruikt kon worden en waarbij in ieder geval de luchtgekoelde boxermotor diende terug te keren.  Het interieur moest ruimer worden, evenals de kofferruimte.  Vanaf 1962 - onder projectnaam "901" - werd in een razend tempo een nieuwe sportauto ontwikkeld.  tijdens de IAA in Frankfurt (1963) introduceerde PORSCHE de eerste 901 die gereed was voor de openbare weg.  Op 12 september 1964 rolde de eerste 901 van de lopende band.  Kort daarna werd de "901" omgedoopt tot "911".  Drie cijfers die legendarisch geworden zijn. 
 
De Porsche 911 werd mede door zijn uitstekende rijeigenschappen en eigenaardige vormgeving een ongekend succes. In de jaren vanaf 1964 volgen de meest uiteenlopende varianten op de Porsche 911, evenals diverse racewagens. Met enkele hoogtepunten als de Porsche 912. Een goedkopere variant van de 911 met de viercilindermotor van de 356 en een eenvoudiger interieur. De bekende 911 Targa - een variant op de cabriolet - werd in 1965 geïntroduceerd. In 1974 presenteerde Porsche op de Autosalon van Parijs de 911 Turbo, een sportwagen met serieuze prestaties.
 
Het huidig project keert terug naar de ambitie van PORSCHE om vanaf 1964 uiteenlopende variantes van de 911 te bouwen.  In de zoektocht naar een variant model was het telkens noodzakelijk om terug te grijpen naar de PORSCHE basisbeginselen.
Vertrekkende deze keer van een 356 en door originele "930 WTL" carrosserie onderdelen aan toe te voegen zijn we erin geslaagd om alsnog een unieke en tot op heden onbestaande variante aan het PORSCHE gamma toe te voegen: de PORSCHE 356 WTL (Works Turbo Look).