PORSCHE 356 SC RACER

GESCHIEDENIS

In 1963 verscheen de laatste ontwikkeling van de 356 in de vorm van het C- en SC-model. Het motorengamma bleef beperkt tot twee stoterstangenmotoren van respectievelijk 75 en 95 pk, zij het dat de krachtige (en dure) 2 liter 130 pk nog wel leverbaar was. De belangrijkste wijziging zat echter onderhuids verborgen: na de eerste tweehonderd auto's werden rondom de trommelremmen vervangen door schijfremmen, welke door ATE volgens een gebruikelijk concept geproduceerd werden. Wat verder volgde waren aanpassingen aan naven, velgen en wieldeksels, de stabilisatorstang vooraan (zwaarder), de verbinding tussen het stuurhuis en de stuurkolom en de synchronisatie van de versnellingsbak. Veren, stoelen, dashboard, ontwaseming en andere details werden weer verbeterd. Natuurlijk was de 356 C de beste en meest doorontwikkelde versie van de gehele 356-reeks, maar het einde van het succesverhaal was toch in zicht.

Van een dergelijke 356 SC hebben wij een rasechte racewagen gemaakt.  Laag gewicht door ballast (bumpers / raammechanismen / binnenbekleding / ...) te verwijderen, rolkooi, zijruiten in plexi, racemotor met extra koeling, aangepast remsysteem en ophanging, tripmasters, kuipzetels, authentieke sets grootlichten, spaghetti uitlaat. 

Striping volgens een historische LE MANS deelname.