PORSCHE 911 RIJKSPOLITIE

In 1961 kiest de NEDERLANDSE RIJKSPOLITIE voor  de PORSCHE 356 cabriolet als surveillance wagen omdat deze voldeed aan alle eisen die men stelde: open kap, snelle acceleratie, prima remmen, vaste wegligging, eenvoudig en goedkoop onderhond, geschikt voor het meevoeren van uitgebreide apparatuur. 

Dit werd het begin van een lang huwelijk tussen PORSCHE en de RIJKSPOLITIE want na de PORSCHE 356 werd achtereenvolgens gekozen voor de PORSCHE 912 TARGA, de PORSCHE 914 en de PORSCHE 911 TARGA. 

De PORSCHES van de A.V.D. van de RIJKSPOLITIE die op de snelwegen patrouilleerden, waren niet alleen opvallende blikvangers maar ook snelle, handige gebruikswagens, die doordacht waren volgepakt met die hulpmiddelen, die onderweg mogelijk nodig konden zijn.  In technisch opzicht waren het geheel volwaardige eigentijdse auto's.  De PORSCHE 911 2.7 TARGA heeft een rolbeugel en een afneembaar dak, dat achterin kan opgeborgen worden.  Als het warmer is dan -2°C en niet doorlopend plensregent, wordt door de A.V.D. met open kap gereden.

De PORSCHE van de A.V.D. zit vol met allerlei nuttige zaken zoals reservewiel, zwaailicht blauw, verlengstuk zwaailicht, koevoet, sleepkabel, grondzeil, markeringskrijt, dreg, staalborstel, reddingsklos, fakkels, bougie-sleutel, haaksleuteldop, inbussleutel, kombinatietang, schroevendraaiers (normaal en ster), steeksleutel, trekoog, ventilatorriem, wielmoersleutel, brandblusapparaat, bandenspanningsmeter, lichtbak achterzijde STOP, gereedschapstas, instructieboekje, krik, reservelampjes, tas met documenten, mobilofoon, luidspreker installatie, kaartleeslamp, 2 extra lampen met rood/oranje/groen voorzetglas, 1 exemplaar van het opsporingsregister, 1 exemplaar van de meest actuele lijst van vermiste voertuigen, 1 map met formulieren, 1 EHBO doos, 1 dokterskoffer, set blaaspijpjes, 1 stel handboeien, 1 fototoestel.

Elke drie maanden worden de snelheidsmeters van de POLITIE PORSCHES geijkt.  De afwijking tussen de door de teller aangegeven stand en de werkelijke snelheid wordt dan nauwkeurig genoteerd op een kaartje dat op het dashbord wordt bevestigd. 

Op het dashbord van de POLITIE PORSCHE is een serie speciale knoppen aangebracht, met behulp waarvan de hoorns, al dan niet in combinatie met blauw zwaailicht, kunnen worden bediend.  Ook is er een speciale knop voor het bedienen van het aan de achterzijde gemonteerde bord STOP en een knop, waarmee de achteruitlamp kan worden uitgeschakeld, hetgeen noodzakelijk is om bij het achteruitrijden bij bv filebeveiliging het verkeer niet met wit licht de stuipen op het lijf te jagen.  Verder is het interieur ook uitgerust met 2 binnenachteruitkijkspiegels, één voor de bestuurder en één voor de bijrijder, die ook tot taak heeft het verkeer mede te observeren. 

tijdens een patrouilletocht leggen de PORSCHES circa 500 à 600 km af.  Zeer afhankelijk natuurlijk van de taak die moet worden verricht.  Doorgaans wordt er gereden met een snelheid van "inhalende surveillance", dwz 30 of 40 km sneller dan ter plaatse is toegestaan.  Dit bleek het meest effectieve. 

Terug op de basis werden de PORSCHES steeds na 2500 kilometer duchtig gecontroleerd !  Alle gesignaleerde mankementen werden in een dagrapport vermeld, maar er konden beschadigingen zijn opgetreden die de bemanning niet was opgevallen.  Veiligheid voor alles was het devies.  Na 10.000km volgde een grote beurt en elke 20.000km een nog uitgebreidere beurt.  De motoren gingen gemiddeld 100.000 km mee en elke PORSCHE kreeg - gemiddeld - één ruilmotor.  Na gemiddeld 200.000km kwamen de PORSCHES op de transferlijst.

Ondertussen zijn wij na de PORSCHE 356 RIJKSPOLITIE uit 1962 (roepnaam ALEX 12.07) de PORSCHE 911 RIJKSPOLITIE uit 1976 (roepnaam ALEX 12.20) volledig terug in zijn originele RIJKSPOLITIE uitvoering aan het fitten.

Alvast een leuk filmke van de PORSCHE 911 uit 1976 (roepnaam ALEX 12.22) op http://youtu.be/-uSHLJXVTMA